Pladderbranchen.NU

Info

19-05-2009

Tagget med:

Gavner piratkopiering de mindre kunstnere?

En rapport fra den engelske pendant til KODA konkluderer at piratkopiering primært går ud over de store, etablerede kunstnere og dermed ikke gavner de små kunstnere. Men det stemmer ikke nødvendigvis overens med de små kustneres egen opfattelse.

I sidste uge kunne man rundt omkring læse om en undersøgelse af piratkopiering foretaget af PRS for Music. Rapportens konklusionen var kort fortalt at piratkopiering ikke hjælper de små kunstnere - hvilket jo som bekendt ellers er et af piraternes argumenter for det de gør - men at det kun er de i forvejen etablerede kunstnere der for alvor blev piratkopieret.

Taget i betragtning at PRS er Storbritanniens svar på KODA skal konklusionen først og fremmest tages med et gran salt. Og man han spekulere på om den overhovedet holder. Ja, selvfølgelig er det primært populær musik der bliver piratkopieret. Men fra det faktum og så til at konkludere at piratkopiering ikke hjælper mindre kunstnere, der synes jeg er langt. Selvfølgelig nyder mindre kunstnere godt af at folk deler deres musik. Det øger fx. sandsynligheden for udsolgte koncerter.

En anden ting der gør rapportens konklusion ubrugelig er det faktum at mange mindre kunstneres musik slet ikke bliver piratkopieret. Den bliver blot kopieret. Mange stiller deres musik til rådighed i form af gratis og lovlige downloads fordi de har set en pointe i at gøre deres musik frit tilgængelig for flest muligt. Og disse downloads kan jo "desværre" ikke tælles med i en statistik over piratdownloads.

For nyligt havde jeg fornøjelsen af at snakke om fildeling med en dansk musiker som jeg selv har opdaget gennem lovlige downloads fra forskellige steder. Jeg fik ikke spurgt ham om jeg måtte citere ham for de ting han sagde, så jeg vil - af hensyn til hans forhold til pladeselskaberne - undlade at fortælle hvem det var. Men for at give et indtryk af vedkommendes størrelse er det en der for nyligt har udgivet sin debutplade og har været i god rotation på P3. Altså langt fra en kæmpestor kunstner (i kommerciel forstand - jeg sætter stor pris på hans musik og anser ham for at være en stor kunstner i kunstnerisk forstand), men heller ikke en ubetydelig, lille hobbymusiker. Lad os for sjov kalde vedkommende Emil.

Emil forholdt sig ret roligt til piratkopiering. Selvfølgelig var han ærgelig over at ikke alle betaler for at høre hans musik, men omvendt var han også godt klar over at en god del af hans publikum er unge mennesker uden særligt mange penge. Og i de tilfælde var det til at leve med tanken om at de piratkopierer nu for så måske at betale for musikken ved en senere lejlighed. Emil var overbevist om 2 ting som jeg fandt interessante: 1) Downloads fører til kendskab til musikken som igen fører til salg af koncertbilletter, og 2) Jo flere ulovlige downloads, jo mere sælger man. Han var ikke i tvivl. Ligeså irriterende det var at folk tilegnede sig hans musik uden at betale for det, ligeså sikker var han på at det ville føre til et mersalg.

Jeg glemte desværre at spørge ham om hvordan han har det med at musikindustrien bruger kunstnerne som undskyldning for at sagsøge fans. Men med hans overbevisning om at piratkopiering fører til salg af både musik og koncertbilletter er han næppe ubetinget begejstret for industriens korstog på kunstnernes vegne.

Skriv en kommentar

  • Du kan bruge Textile til formatering af din kommentar
  • Bliver ikke vist offentligt
  • Valgfri
  • I går var det søndag, i morgen er det tirsdag. Dette er for at vi ved du er et menneske.

Dette site har (heldigvis) ingen tilknytning til IFPI. Leder du efter IFPI's propagandacentral, kan du finde den lige her.

Alt indhold er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 2.5 Danmark Licens.