Pladderbranchen.NU

Info

19-10-2009

Tagget med:

Troels Abrahamsen: Free or fame?

Troels Abrahamsen har på sig blog nedfældet nogle tanker om kunstnerisk frihed vs. pladekontraktens bindinger. Udover at lave fin musik er han også en klog mand: Han vil hellere selv distribuere sin musik på nettet, og dermed selv have den fulde kontrol over sine værker, end at ligge under pladeselskaberne og deres krav til udgivelser.

Danske Troels Abrahamsen - nok mest kendt som frontfigur i Veto - har skrevet sig et blogindlæg kaldet Free or fame?. Her deler han nogle interessante tanker om det at forære sin musik væk på nettet vs. det at skrive pladekontrakt og udgive musikken på konventionel vis. De to ting behøver ikke nødvendigvis stå som modsætninger til hinanden, men det er desværre sådan det er for tiden, takket være pladeselskabernes forældede forretningsmodel.

Essensen af Troels' tanker er at man som kunstner skal gøre op med sig selv om man er ude efter selv at have fuld kontrol over sine værker og dermed ikke (nødvendigvis) tjene penge på det, eller om man skal jage en pladekontrakt og den mere sikre indtægtskilde og berømmelse, med risiko for at skulle gå på kompromis med sine kunstneriske ambitioner. Som han skriver:

Heck, I was doing it [forærede sin musik væk på nettet] ten years ago, but not because I wanted to turn over the music industry, or because I saw myself as some kind of Robin Hood-figure. I did it because it was a simple, effective, controllable and fast way of getting my music out to a lot of people.

En anden interessant ting er Troels' syn på albumformatet. Et format som Thom Yorke for nogle måneder siden udtalte at Radiohead vil droppe til fordel for de kortere EP'er. Troels fortsætter:

What I have found is that I prefer this method of distributing my music, as opposed to traditional album releases. I can release one song or one thousand songs in one release, and I am not limited by physical wrapping. That means I can include practically anything with a release, be it additional artwork, video, photographs, etc. And the best thing is that I can do all this myself at little or no cost. Why spend your whole life chasing a record deal, when you could spend it on refining your art? Unless it’s the fame your after?

Ganske interessant. Hvem siger at den bedste måde at udsende musik på er 10-12 numre ad gangen der til sammen højest spiller lidt over en time? Det styrker næppe kreativiteten at det absolut skal være sådan. Tværtimod kender vi vist allesammen det at en ellers god plade har et nummer eller to som er mere eller mindre ligegydige. Og det kan ikke være tilfredsstillende for kunstnerne død og pine at skulle fylde pladen ud, blot for at pladeselskabet skal kunne kalde det et album og tage 170 kr. for det, ligesom med alle de andre albums. Når kunstnerne selv bevarer kontrollen kan de - som Troels påpeger - gøre som det passer dem og ikke skide højt og flot på de bånd albumformatet lægger på en. Ikke at albumformatet pr. definition er dårligt. Det passer sikkert fint i mange tilfælde. Men der er mindst ligeså mange tilfælde hvor der er federe bare at udgive 3 numre der har relation til hinanden, eller et storslået værk på 40 20-minutters numre.

Udover at tænke værdifulde tanker højt laver Troels Abrahamsen også noget glimrende musik. Man kan lytte til hans seneste soloplade WHT hos Bandcamp. Og samme sted kan musikken også købes direkte af Troels, uden at griske mellemmænd løber med størstedelen af kagen.

Skriv en kommentar

  • Du kan bruge Textile til formatering af din kommentar
  • Bliver ikke vist offentligt
  • Valgfri
  • I går var det mandag, i morgen er det onsdag. Dette er for at vi ved du er et menneske.

Dette site har (heldigvis) ingen tilknytning til IFPI. Leder du efter IFPI's propagandacentral, kan du finde den lige her.

Alt indhold er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 2.5 Danmark Licens.